Άννα Πάβλοβα: Ο κύκνος

Άννα Πάβλοβα: Ο κύκνος

Στις 12 Φεβρουαρίου του 1881 γεννήθηκε η θρυλική ρωσίδα μπαλαρίνα Άννα Πάβλοβα. Υπήρξε πρώτη χορεύτρια των Αυτοκρατορικών Μπαλέτων της Ρωσίας και των Ρωσικών Μπαλέτων του Σεργκέι Ντιάγκιλεφ και καθιέρωσε ένα πιο ανάλαφρο φυσικό στυλ στο κλασικό μπαλέτο, με έμφαση περισσότερο στη χορευτικότητα και το πάθος παρά στην τεχνική.Ταυτίστηκε με την ερμηνεία της στο Θάνατο του Κύκνου, ένα σόλο που χορογραφήθηκε για εκείνη από τον Μισέλ Φοκίν.

Δημιούργησε τη δική της ομάδα και ήταν η πρώτη μπαλαρίνα που περιόδευσε σε όλο τον κόσμο. Σε μια εποχή που τα ταξίδια γινόταν αποκλειστικά με πλοία, τρένα και αυτοκίνητα, ταξίδεψε στην Ευρώπη, την Ασία, τη βόρειο και κεντρική Αμερική και την Αυστραλία –σε πολλά από τα μέρη που επισκέφθηκε το κοινό έβλεπε για πρώτη φορά κλασικό χορό. Από το 1913 μέχρι το 1930 έδωσε περισσότερες από 4000 παραστάσεις.

 

Συνέχισε να χορεύει μέχρι τον πρόωρο θάνατό της στα 48 της χρόνια. Λέγεται ότι τα τελευταία της λόγια πριν πεθάνει ήταν: ‘ετοιμάστε το κοστούμι μου του κύκνου.’ Στην παράσταση που επρόκειτο να χορέψει λίγες μέρες αργότερα, ένας προβολέας κινούνταν στην άδεια σκηνή, ακολουθώντας τις διαδρομές που θα έκανε η ο χορεύτρια.

 

Για τη σκληρή δουλειά και την επιτυχία

Σε όλη τη διάρκεια της καριέρας της, η Πάβλοβα τόνιζε την αξία της σκληρής δουλειάς, της προσπάθειας και της επιμονής. Άλλωστε για την ίδια, το μπαλέτο δεν ήταν εύκολο και χρειάστηκε να προσπαθήσει πολύ για να πραγματοποιήσει το όνειρό της.

 

Την πρώτη φορά που έδωσε εξετάσεις για να μπει στη Σχολή των Αυτοκρατορικών Μπαλέτων σε ηλικία εννιά ετών δεν έγινε δεκτή –έδωσε και πάλι την επόμενη χρονιά, αυτή τη φορά με επιτυχία. Στη διάρκεια των σπουδών, αλλά και της χορευτική της καριέρας, συνάντησε πολλές δυσκολίες: Είχε δύσκολο σώμα και πιο αδύναμη τεχνική σε σχέση με άλλες μπαλαρίνες της εποχής της -αυτό που την έκανε να ξεχωρίζει ήταν το πάθος και η χορευτικότητα της, σε συνδυασμό με τη σκληρή δουλειά.

 

Η ίδια έλεγε:

Κατέκτησε την τεχνική και μετά ξέχασε την και χόρεψε φυσικά. 

Κανείς δεν τα καταφέρνει μόνο με το ταλέντο –η δουλειά μετατρέπει το ταλέντο σε μεγαλοφυΐα.

Το να ακολουθείς χωρίς σταματημό, έναν σκοπό –αυτό είναι το μυστικό της επιτυχίας. Και η επιτυχία τι είναι; Για μένα δεν βρίσκεται στο χειροκρότημα, αλλά στην ικανοποίηση που νιώθει κανείς όταν πραγματοποιεί το ιδανικό του.

Όπως σε όλες τις μορφές τέχνης, η επιτυχία εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την ατομική πρωτοβουλία και προσπάθεια και δεν μπορεί να επιτευχθεί, παρά μόνο με πολλή και σκληρή δουλειά.

 

 

Ξέρατε ότι…

  • Λόγω της κατασκευής των πελμάτων της, δυσκολευόταν να χορέψει στις μύτες με τις pointes της εποχής, οι οποίες δεν παρείχαν ιδιαίτερη στήριξη στο πέλμα. Έφτιαχνε λοιπόν, μια αυτοσχέδια κατασκευή, προσθέτοντας ένα κομμάτι ξύλου στις σόλες και καμπυλώνοντας το μπροστινό μέρος του παπουτσιού. Παρόλο που δέχθηκε έντονη κριτική από τους σύγχρονούς της χορευτικούς κύκλους, αυτή η ευρεσιτεχνία της υπήρξε πρόδρομος για την κατασκευή των pointes όπως τις ξέρουμε σήμερα!
  • Ενέπνευσε πολλούς καλλιτέχνες της εποχής της, όπως ο Valentin Serov και ο John Lavery, οι οποίοι επιχείρησαν να αποδώσουν ζωγραφικά τον χορό της.
  • Το διάσημο γλυκό Πάβλοβα δημιουργήθηκε προς τιμήν της, κατά τη διάρκεια της περιοδείας της στην Αυστραλία και τη Νέα Ζηλανδία –και οι δύο χώρες διεκδικούν τη δημιουργία του.
  • Κατά τη διάρκεια της ζωής της είχε διάφορα κατοικίδια ζώα: γάτες, σκύλους και διάφορα είδη πουλιών, ανάμεσα στα οποία και κύκνους.