Τα πάντα ξεκινούν με κίνηση – Το μήνυμα του Friedemann Vogel για την Παγκόσμια Μέρα Χορού

Τα πάντα ξεκινούν με κίνηση – Το μήνυμα του Friedemann Vogel για την Παγκόσμια Μέρα Χορού

Παγκόσμια Μέρα Χορού σήμερα και είναι η δεύτερη χρονιά που την υποδεχόμαστε με τις σχολές χορού και τα θέατρα κλειστά… Ας ευχηθούμε να είναι και η τελευταία!

Η Παγκόσμια Ημέρα Χορού καθιερώθηκε το 1982 από τη Διεθνή Επιτροπή Χορού του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου προς τιμήν του Γάλλου χορευτή, χορογράφου και συγγραφέα Ζαν-Ζωρζ Νοβέρ (Jean-Georges Noverre, 1727 – 1810), ο οποίος θεωρείται πρωτοπόρος του μπαλέτου, όπως το ξέρουμε σήμερα.

Γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 29 Απριλίου – ημέρα γέννησης του Ζαν-Ζωρζ Νοβέρ – και είναι αφιερωμένη στο χορό με στόχο να γιορτάσει την καθολικότητα αυτής της τέχνης, να υπερβεί κάθε πολιτικό, πολιτισμικό και εθνικό εμπόδιο και να φέρει κοντά τους ανθρώπους μέσα από την κοινή τους γλώσσα – το χορό.

Το Διεθνές Ινστιτούτο Θεάτρου, σε συνεργασία με τη Διεθνή Επιτροπή Χορού (IDC) και το World Dance Alliance, προσκαλεί κάθε χρόνο μία προσωπικότητα του χορού να γράψει το Διεθνές Μήνυμα, το οποίο μεταφράζεται σε περισσότερες από 20 γλώσσες και δημοσιοποιείται σε όλο τον κόσμο.

 

Φέτος, το μήνυμα έγραψε ο διακεκριμένος χορευτής μπαλέτου, κορυφαίος χορευτής του Μπαλέτου της Στουτγκάρδης, Friedemann Vogel, και όπως είναι φυσικό, είναι επηρεασμένο από την ιδιαίτερη συνθήκη που βιώνουμε τον τελευταίο χρόνο.

 

Τα πάντα ξεκινούν με κίνηση – είναι ένα ένστικτο που διαθέτουμε όλοι – και ο χορός είναι κίνηση εκλεπτυσμένη που επικοινωνεί. Όσο σημαντική και εντυπωσιακή και να είναι η αψεγάδιαστη τεχνική, η ουσία, εν τέλει, είναι αυτό που εκφράζει ο χορευτής μέσα στην κίνηση.

Ως χορευτές, κινούμαστε διαρκώς φιλοδοξώντας να δημιουργήσουμε αυτές τις αλησμόνητες στιγμές. Ανεξάρτητα από το είδος του χορού, αυτό είναι που αγωνίζεται να πετύχει ο κάθε χορευτής. Έτσι λοιπόν, όταν ξαφνικά, δε μας επιτρέπεται πια να δίνουμε παραστάσεις, με το κλείσιμο των θεάτρων και την ακύρωση των φεστιβάλ, οι κόσμοι μας παγώνουν. Καμία φυσική επαφή. Καμία παράσταση. Κανένας θεατής. Είναι η πρώτη φορά στη σύγχρονη ιστορία που η χορευτική κοινότητα αντιμετωπίζει τόσο συλλογικά την πρόκληση να παραμείνει κινητοποιημένη, να βρει το λόγο ύπαρξής της.

Ωστόσο, όταν μας στερούν κάτι πολύτιμο, τότε ακριβώς είναι που εκτιμούμε πραγματικά πόσο ζωτικής σημασίας είναι αυτό που κάνουμε και πόσα πολλά σημαίνει ο χορός για την ευρύτερη κοινωνία. Οι χορευτές συχνά επαινούνται για τις σωματικές τους δεξιότητες, ενώ στην πραγματικότητα η πνευματική μας δύναμη είναι αυτή που μας στηρίζει ακόμα περισσότερο. Πιστεύω πως είναι αυτός ο μοναδικός συνδυασμός σωματικής και ψυχολογικής ευκινησίας που θα μας βοηθήσει να βγούμε νικητές, να επανεφεύρουμε τους εαυτούς μας, να συνεχίσουμε να χορεύουμε και να συνεχίσουμε να εμπνέουμε.

Μετάφραση στα ελληνικά από το αγγλικό πρωτότυπο κείμενο:

Γιόλα Κλείτου για το Κυπριακό Κέντρο Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου.

 

Ποιος είναι ο Friedemann Vogel

Ο Friedemann Vogel γεννήθηκε στη Στουτγκάρδη. Ολοκλήρωσε τις σπουδές του στο μπαλέτο στο Académie de Danse Classique Princesse Grace στο Μόντε Κάρλο με την υποστήριξη μιας υποτροφίας John Gilpin. Το ταλέντο του Vogel αναγνωρίστηκε νωρίς και έλαβε αρκετά σημαντικά βραβεία στην αρχή της καριέρας του. Το 1997, κέρδισε το Prix de Lausanne καθώς και τα χρυσά μετάλλια στο Prix de Luxembourg και τον ιταλικό διαγωνισμό Eurocity. Το 1998, κέρδισε τον Διεθνή Διαγωνισμό Μπαλέτου των ΗΠΑ στο Τζάκσον του Μισισιπή.

Ο Vogel είναι μέλος του συνόλου μπαλέτου της Στουτγάρδης από τον Σεπτέμβριο του 1998 και κύριος χορευτής από τη σεζόν 2001/2002. Το 2002, κέρδισε το βραβείο Erik Bruhn στο Τορόντο. Ο Vogel ψηφίστηκε δύο φορές ως Χορευτής της Χρονιάς το 2010 και το 2019 από το κορυφαίο Ευρωπαϊκό περιοδικό χορού Tanz. Το 2011, ορίστηκε Καλύτερος Χορευτής από την ιταλική έκδοση χορού Danza & Danza.

Το ρεπερτόριο του Vogel περιλαμβάνει ρόλους τίτλου σε κλασικά μπαλέτα, καθώς και κύριους ρόλους σε σύγχρονες παραγωγές από χορογράφους όπως οι John Cranko, George Balanchine, Jerome Robbins, Jiří Kylián, Kenneth MacMillan, John Neumeier, William Forsythe, Wayne McGregor κ.ά.

Κατά τη διάρκεια της καριέρας του, ο Vogel προσκλήθηκε να συμμετάσχει ως φιλοξενούμενος καλλιτέχνης σε παραγωγές που διοργανώθηκαν από κορυφαίες εταιρείες του κόσμου, όπως το θέατρο Mariinsky στην Αγία Πετρούπολη, το θέατρο Bolshoi στη Μόσχα, το La Scala στο Μιλάνο, το αγγλικό εθνικό μπαλέτο, το εθνικό Μπαλέτο της Κίνας, το Μπαλέτο του Τόκιο και το Βασιλικό Σουηδικό Μπαλέτο, και πολλά άλλα. Από τον Σεπτέμβριο του 2014, ο Vogel είναι φιλοξενούμενος ερμηνευτής στο Θέατρο Mikhailovsky στην Αγία Πετρούπολη. Το 2015, του απονεμήθηκε ο τίτλος Kammertänzer – η υψηλότερη δυνατή τιμή για έναν χορευτή στη Γερμανία και το 2016, του απονεμήθηκε το Prix MAYA. Θα λάβει το βραβείο εξαιρετικού ερμηνευτή στο Deutscher Tanzpreis 2020 (Γερμανικό Βραβείο Χορού), το οποίο απονέμεται κάθε χρόνο από το 1983.

 

Το ντοκιμαντέρ Friedemann Vogel – Incarnation of Dance (2020) της Katja Trautwein, ακολουθεί τον Vogel στην παγκόσμια περιοδεία του 2018, παρουσιάζοντας πτυχές της καθημερινότητας και της προσωπικότητας του χορευτή,της παιδικής του ηλικίας και του μεγάλου ταλέντου του.

Δείτε το trailer:

 

Τον Μάιο του 2020, συμμετείχε στην πρωτοβουλία του οίκου μόδας Dior, με τίτλο ‘Dior & Dance’ στόχος της οποίας ήταν να παρέχει μια ψηφιακή πλατφόρμα με βίντεο μαθημάτων μπαλέτου από μεγάλους χορευτές και χορεύτριες, για να ενθαρρύνουν τους χορευτές να συνεχίσουν να εκπαιδεύονται ακόμη και στον περιορισμό, προσφέροντας παράλληλα στο ευρύ κοινό μια ματιά στην καθημερινή ζωή ενός επαγγελματία χορευτή. Ο Vogel, σε συνεργασία με τον χορογράφο Sébastien Bertaud, παραδίδουν ένα σύντομο μάθημα μπάρας και αυτοσχεδιασμού.

Δείτε το εδώ: